8 09, 2020

Even voorstellen: Stagiaire

2020-09-15T13:30:02+00:008 september 2020|

Bapke van Blokland, vierdejaarsstudent Logopedie bij de Hogeschool Windesheim, loopt van september tot en met volgend jaar mei stage in onze praktijk.

Bapke is 41 jaar en werkt naast haar studie als communicatieadviseur. Ze woont in Den Haag, is getrouwd en heeft twee zoons: Hidde van 10 en Jon van 7 jaar. Ze houdt van yoga, hardlopen in de duinen en SUPpen op zee.

Ze wil heel graag logopedist worden; misschien zelfs stottertherapeut en wil daar zoveel mogelijk over leren tijdens deze stage.

Bapke loopt op dinsdagen mee met Marjon,  de vrijdagochtenden met Marleen en de vrijdagmiddagen met Anneke.

27 07, 2020

‘Liever denk ik niet aan het stotteren, want dan voel ik pijn’

2020-08-11T09:29:35+00:0027 juli 2020|

‘Liever denk ik niet aan het stotteren want dan voel ik pijn, een steekgevoel in mijn buik. De pijn neemt iets van mijn concentratie mee. Daardoor ga ik juist meer stotteren.’

Mark is 15 jaar. Hij stottert en weet heel goed onder woorden te brengen wat er gebeurt met zijn spreken.
Ik laat Mark tekenen waar de pijn zit en hoe het eruit ziet in zijn beleving. Dan vertelt hij over momenten waarop hij heftig stotterde. Die staan volgens hem op een zwarte bladzijde.

Een paar weken later zie ik Mark. Hij begint te tekenen (zie foto) en legt mij uit: ‘Het pijngevoel komt niet meer boven mijn schouders. Het komt gewoon niet meer zo hoog doordat ik wéét dat de pijn er is. Het boek met zwarte bladzijde, komt wel naar boven, maar niet meer als pijn. Het wordt veranderd naar een herinnering. Dat is er gewoon, daar voel ik verder geen pijn bij. En daardoor kan ik mij meer concentreren en is mijn spraak vloeiender. En mocht ik wel stotteren, dan is het geen steekgevoel. Ik wist het eerst wel, maar toen deed het nog wel pijn.’

Wat een mooi inzicht! Met toestemming van de cliënt mogen we zijn verhaal en tekeningen delen. De naam is veranderd i.v.m. de privacy.

7 07, 2020

Stotteren in de klas

2020-08-11T09:35:25+00:007 juli 2020|

Zeynep (8 jaar)  heeft een mooie poster gemaakt over stotteren: “Hoe komt stotteren”, ” Wat voor soorten stotters zijn er”, “Hoe voelt het om te stotteren?, “Wat doen we bij logopedie” en “Hoe kan je helpen”. Vandaag hebben Zeynep en Anneke de poster samen gepresenteerd in haar klas, groep 4 van de Ostadeschool. De klas zei “wow” toen Zeynep de poster liet zien!

Kinderen uit klas mochten zelf hun naam stotteren voor de klas. Een jongen uit de klas maakte een blokkade, een woordje dat echt vastzit. Hij vertelde dat het voelt alsof er een steen in je keel zit. Dat is heel knap gezegd, want zo kan stotteren inderdaad voelen en soms komt er dan helemaal geen geluid meer uit je mond. Zeynep vindt  het heel  fijn dat de klas nu weet hoe stotteren klinkt en hoe het voelt. De klas heeft ook gemerkt dat het stotteren er soms helemaal niet is en soms wel, dat klopt! Want als je stottert kan je ook vaak zonder stotteren praten. Knap gedaan Zeynep!

8 06, 2020

Voorbeeld van een tafelopstelling in de therapie

2020-06-08T10:29:59+00:008 juni 2020|

Om  belemmerende emoties en gedachten rond stotteren te verminderen, wordt op de praktijk ook gebruikt gemaakt van tafelopstellingen. Dit kan in zowel de ouderbegeleiding toegepast worden als in het  direct werken met oudere kinderen en volwassenen. Bij een tafelopstelling maken we gebruik van figuren of blokjes die een plek op tafel krijgen. Het stotteren zelf of de vraag rond stotteren wordt op deze manier in een beeld uitgedrukt, visueel gemaakt. Dit beeld kan ondersteunend zijn om tot nieuwe inzichten te komen rondom de hulpvraag.

Voorbeeld uit de praktijk met een tafelopstelling:

‘Mag ik iets uitproberen?’ zeg ik tegen mijn cliënt (39 jaar) en ik pak de blokjes op tafel. ‘Kun je een blokje voor jezelf en een blokje voor het stotteren uitzoeken?’. Het blijft een tijdje stil. Dan zegt ze: ‘ Ik denk dat mijn stotteren veel groter is dan ik.’ Ze pakt twee blokjes en zet die voor zich neer. Als ik haar vraag het blokje dat ze voor zichzelf heeft uitgekozen een plek te geven op tafel en hetzelfde te doen voor het stotteren, ontstaat er het beeld zoals op de foto.

‘Ik wil de wijde wereld inkijken, maar het stotteren staat in de weg. Het beperkt me wel. ’ Er volgt stilte. En verdriet. Ze is geraakt over de impact die het stotteren op haar leven heeft. We kijken samen naar wat er voor haar verandert als het stotteren haar aankijkt en er iets meer afstand is. Ik laat haar contact maken met het blokje dat voor haarzelf staat. Ze merkt een bereidheid om haar stotteren aan te kijken. Ik laat haar contact maken met de stotter. Verwonderd kijkt ze me aan en zegt: ‘de stotter begrijpt niet waarom die er niet mag zijn. En hij vraagt zich af waarom ik hem zo groot maak’.

10 04, 2020

Een mooie telelogopedie-ervaring van Brenda

2020-04-10T19:38:43+00:0010 april 2020|

“It tries to make me feel embarrassed.” That’s what Djibril Thuo (11 years old) says about his stuttering. He tries to avoid difficult words so that it looks like he is speaking fluently.

I have never met Djibril  in real life. Since the Corona virus outbreak, it’s only possible to treat people online in our practice for Speech therapy and Stuttering. In the first session we talked a little about stuttering and how it feels for him.  I asked him if he could make a creation of how his stutter looks like. In the second session he showed me through the camera what he had made. First I was surprised when I saw it:  I had no idea how creative he is in drawing at his age. He immediately said: ‘Maybe you think that I have just  put some lines on a paper, but that’s not it. It’s how I want my speaking to be: red means confident, I want to feel confident. Blue means that I want to feel calm when I speak. Yellow means happy and proud, I want to feel proud when I speak. Green: I just like this color, it’s given me support.’ 

I was moved by how he gave words to his painting and how he already knew what’s needed for him to speak freely. His parents were also surprised about how he opened up about his stuttering. When at the end of this session the little brother, Giovanni Thuo (9 years),  turned his head in front of the camera and said: “thank you for helping my brother”.  Gratefull to see what still can happen in this period with online speechtherapy. Up to the next session.

10 04, 2020

Telelogopedie in beeld

2020-04-19T09:19:04+00:0010 april 2020|

We doen er alles aan om de logopedische behandelingen doelgericht en interessant te houden voor alle cliënten! Natuurlijk zien we iedereen liever in de praktijk, maar gelukkig is het via de computer vaak ook heel gezellig!
Om een idee te krijgen hoe wij op dit moment werken: zie de (wisselende) foto’s of klik hieronder op de link naar twee filmpjes.
“Boot is weg!”, klik hier.
“Olifant is weg!”, klik hier.

 

 

2 04, 2020

Logo Art Thuis

2020-04-15T13:43:04+00:002 april 2020|

Precies een jaar geleden zijn wij gestart met het werken met de app ‘Logo Art Online’. Dit is een zeer handige app die voor en door logopedisten is ontwikkeld. Patiënten kunnen de app ‘Logo Art Thuis’ downloaden en het huiswerk dat door de logopedist is klaargezet oefenen. Doordat wij (en met ons alle logopedisten in Nederland) patiënten nu niet ‘live’ zien, kunnen we niet met onze eigen Ipad laten zien hoe de app werkt. De makers van de app hebben daarom dit filmpje gemaakt: uitleg aan ouders/verzorgers.

15 03, 2020

Corona-maatrelelen

2020-04-15T17:32:53+00:0015 maart 2020|

Wij hebben met onze praktijk besloten om vanaf 16-03-2020 volledig over te gaan op telelogopedie. Dit betekent dat u niet naar de praktijk kunt komen, maar dat de behandeling WEL doorgaat. U ontvangt een email met daarin een uitnodiging voor Zoom. Dit is een programma voor videobellen. U hoeft het programma niet te downloaden. We denken dat het het best werkt als u met uw kind aan tafel achter een laptop of anders een tablet zit. Indien u dit niet heeft, is het ook mogelijk met een mobiele telefoon, maar dit heeft niet onze voorkeur.

Wij zijn natuurlijk ook onbekend met deze situatie, maar we doen ons best om de zorg voor u(w) kind te continueren. We horen het graag als u de afspraak NIET door wilt laten gaan.

6 12, 2019

Vertrek Sandra

2019-12-07T19:21:48+00:006 december 2019|

Wij vinden het ontzettend jammer dat Sandra, onze geweldige praktijkondersteuner, ons deze maand gaat verlaten. Ze was een aanwinst voor onze praktijk, dus we zullen haar zeker gaan missen. We wensen Sandra veel geluk met haar nieuwe baan. In het berichtje hieronder een persoonlijk woordje van haar.

Beste ouder(s) van cliënten,

Na 3 jaar is het voor mij tijd om iets anders te gaan doen en ga ik Praktijk voor Logopedie en Stottertherapie Wateringse Veld verlaten. Er wacht een mooie nieuwe uitdaging waar ik enorm veel zin in heb.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor de fijne contacten per telefoon en mail én het vertrouwen dat jullie in mij hadden!

Hartelijke groet,
Sandra Vijverberg,
Praktijkondersteuner

 

 

19 11, 2019

Helemaal niet fout!

2020-07-18T09:51:43+00:0019 november 2019|

Julio (7 jaar)  heeft thuis een mooie poster gemaakt over stotteren met een foto erbij van hemzelf.  Vandaag hebben Julio en Anneke de poster samen gepresenteerd in de klas, groep 4 van de Regenboog. Julio heeft zelf veel verteld over het stotteren en heeft de klas de verschillende woorden geleerd die bij stotteren horen. Een herhaling is een kikkerwoordje, een verlenging is een slangwoordje en als het woordje helemaal vastzit in je mond heet dat een tijgerwoordje. De kinderen uit de klas mochten hun eigen naam stotteren. Julio denkt steeds dat hij een fout maakt als hij stottert.

De klas en de juf vinden dat helemaal niet, Julio stottert gewoon en dat is helemaal niet fout. Dat is heel fijn om te weten voor Julio. Nu weet de klas wat stotteren is en Julio weet dat stotteren helemaal niet fout is. Echt fijn dat je over stotteren hebt verteld in de klas Julio!

 

Go to Top