Lyam heeft vandaag zijn presentatie gedaan over broddelen en stotteren voor groep 4 van de Jozefschool in Wateringen. Lyam vond het belangrijk om de kinderen te vertellen dat hij praten moeilijk vindt. Om uit te leggen waarom praten voor Lyam moeilijk is kregen de kinderen uitleg over praten; hoe werkt praten eigenlijk? In de hersenen begint de voorbereiding voor het zeggen van een woord of een zin. Met delen van woorden of delen van zinnen op losse stroken papier moesten de kinderen de juiste woorden en zinnen bij een plaatje maken. De zin was: ‘de meneer heeft zijn paraplu in de auto laten liggen. Bij Lyam gaat deze informatie zo snel door de banen in zijn hersenen dat hij delen van woorden of zinnen mist. Het praten lukt niet: ‘De neer is paplu geten’. Iedereen wilde het wel eens proberen en de kinderen moesten de volgende woorden raden: ‘Joschool’, ‘Waringen’, ‘tevisie’. De klas weet nu waarom praten lastig is voor Lyam en ze weten ook wat ze kunnen doen als het praten niet lukt. Op het eind bedankte de juf Lyam en Marjon voor hun presentatie: -DANKT!